donderdag 13 mei 2010

Ding 12 Twitter

Een paar weken geleden een twitter-account aangemaakt. Volg nu al enige tijd sport-, muziek-, politiek- en onbekende helden die me dagelijks in 140 tekens op de hoogte stellen van hun wel en wee. Het Genootschap Onze Taal koos 'twitteren'als Nederlands woord van het jaar, twitteren is here to stay. Veel tweets gaan over kleine dingen als slapen, eten en douchen; hoe laat, hoe vaak hoe leuk. (Zo zat Femke Halsema tijdens de meivakantie in een hotel in Parijs met een kuil in haar matras) Men heeft hier kennelijk behoefte aan. Maar wat fijn is: je hoeft niet alle twitteraars te blijven volgen maar kunt ze infollowen/blocken. Zelf volg ik tot nu toe alleen maar. Ik schrok een beetje toen een (enge?)amerikaan mij berichtte dat hij mij ging volgen... Twitter is dynamisch en real time. Ooggetuigen maken nieuws via Twitter met een enorme snelheid wereldkundig. Voor een nieuwshunk als ik is dat aantrekkelijk. Blijft wel de vraag welke informatie wel en welke niet betrouwbaar is. Voor de bieb lijkt het me handig voor activiteiten en evenementen voor grote groepen en om mensen op de hoogte te stellen van nieuwe materialen.

3 opmerkingen:

  1. Ik word ook al gevolgd door mij totaal onbekende mensen...terwijl ik nog geen tweet geplaatst heb...:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tussen jou en die Amerikaan zit een oceaan, gelukkig maar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met zo'n blognaam verwacht ik wel een fanatiek Twitteraar... ;-)
    Weet je wat het grappige is van Twitter? Mensen praten terug. Het is bij uitstek een medium wat tweerichtingscommunicatie mogelijk maakt. En daar kun je als bibliotheek heel goed gebruik van maken. Hoe? Gewoon door vragen te stellen en uitdagend te Tweeten. Moet je zien hoe goed dat an werken en wat het je oplevert.

    BeantwoordenVerwijderen