donderdag 15 november 2012

Privacy en veiligheid online

Hot item: heb onlangs een aantal presentaties en discussies mee mogen maken met docenten van het voortgezet onderwijs en het mbo. Wat weten ze van hun leerlingen, hun kinderen en van hun eigen veiligheid online? Dat wisselt heel sterk maar mijn indruk blijft dat het grootste deel zich stevig zorgen maakt maar niet de moeite neemt er veel aan te doen om het te veranderen. Hierin zijn ze geen spat beter dan de rest van de wereld. Wie maakt de kinderen mediawijs? Ouders, onderwijs of leren ze het van vrienden? Juist hier ligt een enorm gat in de markt voor de bibliotheken. Een geweldige speech van Kustaw Bessems over hoe de praktijk toch weerbarstiger is dan de theorie! Sinds kort like ik onze bibliotheek. Nu zag ik net dat mijn mailbox overloopt van berichten van andere likers. Eens goed zoeken op Facebook of ik dat niet kan voorkomen. Jemig, mijn naam op google geeft behalve Facebook, Hyves, LinkedIn en schoolbank ook KRO-community, gastenboeken en 10 liedjes met mijn naam (die ik natuurlijk niet zal noemen hier). Toch wel even een momentje van bewustwording!!

1 opmerking: