donderdag 15 november 2012

Privacy en veiligheid online

Hot item: heb onlangs een aantal presentaties en discussies mee mogen maken met docenten van het voortgezet onderwijs en het mbo. Wat weten ze van hun leerlingen, hun kinderen en van hun eigen veiligheid online? Dat wisselt heel sterk maar mijn indruk blijft dat het grootste deel zich stevig zorgen maakt maar niet de moeite neemt er veel aan te doen om het te veranderen. Hierin zijn ze geen spat beter dan de rest van de wereld. Wie maakt de kinderen mediawijs? Ouders, onderwijs of leren ze het van vrienden? Juist hier ligt een enorm gat in de markt voor de bibliotheken. Een geweldige speech van Kustaw Bessems over hoe de praktijk toch weerbarstiger is dan de theorie! Sinds kort like ik onze bibliotheek. Nu zag ik net dat mijn mailbox overloopt van berichten van andere likers. Eens goed zoeken op Facebook of ik dat niet kan voorkomen. Jemig, mijn naam op google geeft behalve Facebook, Hyves, LinkedIn en schoolbank ook KRO-community, gastenboeken en 10 liedjes met mijn naam (die ik natuurlijk niet zal noemen hier). Toch wel even een momentje van bewustwording!!

Instagram

Nadat ik een zeer positieve recentie van Instagram had gelezen heb ik de app maanden geleden op mijn 1Pad gezet. Maar ik heb nog de eerste iPad, die kan geen foto's maken. Sinds een paar maanden heb ik voor mijn werk een smartphone: dat ik ooit zonder kon.... Zo makkelijk foto's en filmpjes te maken! Tot dan toe maakte ik alleen foto's tijdens vakanties maar ik merk nu hoe leuk het is om via Whatsapp foto's te sturen, zo makkelijk ook. Een beeld zegt toch vaak meer dan (1000?) woorden. En ik lees dat Robert de Jong ideeen heeft over gebruik van Instagram in de bibliotheek: hiervoor leden inzetten lijkt mij ook een prima aanpak. In het kader van de 100-Talenten (amateur)fotografen inzetten bij (jeugd)activiteiten. Instagram biedt mij de mogelijkheid Barack Obama ook in beeld te volgen: I like !

crowdsourcing en crowdfunding

Toevallig net voor onze personeelsbijeenkomst had ik dit verdiepding bekeken. Het lijkt mij een goed idee om mensen mee te laten denken bij het ontwikkelen van nieuw beleid. Ten eerste het eigen personeel maar zeker ook de gebruikers. Tenslotte zijn al onze inspanningen er op gericht meer gebruikers te bereiken met betere producten. En zoals onlangs tijdens een onderwijsconferentie weer eens onder de aandacht werd gebracht: wat top-down een organisatie in gaat is per definitie tot mislukken gedoemd. Arhus is interessant om te blijven volgen: als het daar kan.. En is crowdsourcen misschien in te zetten bij het ontwikkelen van een marketingplan? Crowdfunding: collecteren op internet en het liefst je vrienden hiervoor inzetten. Dat is slim: ik geef altijd ruim als mijn buurman me een bus voor een goed doel onder de neus duwt. De bibliotheek heeft zeker projecten die hier gebruik van kunnen maken. Wij willen ook graag een mooie nieuwe collectie materialen in een school plaatsen, laaggeletterdheid ligt denk ik ook goed in de markt. Cijfers geven aan dat met name kunst en cultuurprojecten goed scoren. Misschien kan de inzet van oneplanetcrowd (platform voor duurzame producten en diensten voor een betere wereld) ons naar plaats 1 brengen in de competitie van duurzame bibliotheek. Toch gebeurt er ook al wat: op de Beursvloer worden projecten uitgeruild: hier komt zelfs helemaal geen geld aan te pas!